
Fenix Media Group ökade produktiviteten hos sina juniora säljare med 18% - med Goal Mapping
När den utdragna lågkonjunkturen gjorde det tuffare för juniora säljare att nå sina mål, valde Fenix Media Group att investera i Goal Mapping. Efter en 2,5 dagar lång workshop hade gruppen fått nytt fokus, starkare motivation och en produktivitetsökning på 18 procent på bara sex månader.
Bakgrunden: lågkonjunktur och tappad energi
Fenix är en tillväxtpartner till medieindustrin, och utvecklar marknadsföringslösningar tillsammans med såväl de största mediehusen i Norden, som smalare nisch-medier – allt från Bonnier News och Schibsted, till Esport-plattformar och appar. Bolaget har över 70 säljare i Sverige och Norge, och 2 500 kunder i Norden.
När lågkonjunkturen slog till 2022 förändrades förutsättningarna snabbt.
– Vi var lite sega på att ställa om från högkonjunktur till lågkonjunktur, berättar Linus Wennerström, grundare och vd på Fenix Media Group. Förväntningarna mellan chefer och medarbetare blev otydliga. Vi tappade fler säljare än vanligt och såg att motivationen dippade.
Utmaningen blev att få de nya säljarna att hålla ut, utvecklas och trivas längre i en krävande och prestationsbaserad miljö.
– Vi behövde få fler att tänka långsiktigt, att vilja lägga in insatsen som krävs det första året och samtidigt känna glädje i jobbet, säger Linus.
Samarbetet med Resultatbolaget
Linus hade tidigare gått ett ledarskapsprogram med en av Resultatbolagets konsulter, och när de fick kontakt igen kände han att tajmingen var rätt.
– Jag var egentligen ganska skeptisk till att ta in externa konsulter, berättar han. Vi har gjort många aktiviteter, program och utbildningar genom åren, men det är få insatser som ger långsiktig effekt. Jag ville vara säker på att det här inte skulle bli ett tomtebloss.
Efter flera samtal med Resultatbolaget började Linus se potentialen i Goal Mapping, en metod som hjälper medarbetare att koppla sina personliga mål till företagets övergripande mål. För att försäkra sig om att det verkligen fungerade tog han kontakt med flera av Resultatbolagets tidigare kunder.
– Jag pratade med några referenser, och de beskrev att Goal Mapping skapar en verklig förändring hos individen. Det är inget man som chef behöver jaga på för att hålla vid liv, medarbetarna driver sin egen utveckling. Det, i kombination med att metoden bygger på beteendeförändring och självledarskap, gjorde att jag vågade satsa, säger Linus.
Fenix Media Group fick ett skräddarsytt upplägg där de först betalade en grundsumma, och betalade resterande arvode först om pilotgruppen nådde målet att öka produktiviteten, som mättes i antal skickade offerter, med minst 10 %.
– De förstod min tvekan till att investera och föreslog ett upplägg där en del var resultatbaserat. Jag gillade det, det visade att de verkligen trodde på sin egen metod, säger Linus.
Mätbara resultat på sex månader
För att testa metoden i praktiken startade Fenix Media Group med en pilotgrupp på tolv säljare. Under en 2,5 dagar lång Goal Mapping-workshop fick deltagarna först reflektera över sina personliga mål, sedan sina professionella, och slutligen hur de två nivåerna kunde förenas till en gemensam riktning. Syftet var att öka motivationen, skapa större tydlighet och hjälpa medarbetarna att hitta sin egen drivkraft i rollen.
– Efter sex månader såg vi en produktivitetsökning på i snitt 18 procent, berättar Linus. Vi mätte antalet offerter och kundförfrågningar, och ökningen var tydlig. Det är klart att mycket händer parallellt i en säljorganisation, men Goal Mapping var definitivt en positiv pusselbit.
Utifrån ökningen beräknade Fenix Media Group en ROI på över 1 miljon kronor i intäkter under det första kvartalet (för den grupp av juniora säljare som deltagit i pilotprogrammet). Resultatet bekräftade att investeringen gav konkret effekt på både försäljning och engagemang.
Förutom de konkreta siffrorna märktes också en tydlig förändring i arbetssätt och inställning. Deltagarna började tänka mer långsiktigt och ta större ansvar för sin egen utveckling.
– Vi fick väldigt positiv feedback internt, säger Linus. Fler satte genomtänkta långsiktiga mål och det märks att många faktiskt håller i arbetet över tid. Det känns som att vi byggt upp en starkare grund i självledarskapet.
Hela koncernen tar nästa steg med Resultatbolaget
Efter den lyckade piloten har Fenix Media Group tecknat ett 12-månaders samarbetsprogram med Resultatbolaget. Nästa steg är att genomföra Goal Mapping i både Sverige och Norge, samt stärka ledarskapet genom chef- och teamutveckling.
– Det känns som en naturlig fortsättning, säger Linus. Vi tror att det här blir en viktig pusselbit för att bygga fler stjärnor, höja motivationen och få fler att stanna länge hos oss.
För Linus är samarbetet med Resultatbolaget något han gärna berättar om för andra, just eftersom de skapar bestående utveckling.
– Det jag uppskattar mest är att Resultatbolaget inte levererar något tillfälligt lyft, säger Linus. De skapar förändring som håller över tid. Vi ser en långsiktig effekt i hur våra medarbetare leder sig själva och växer i sina roller, och det är det som skapar verkligt värde.
GOAL MAPPING MED RESULTATBOLAGET
​Syftet med Goal Mapping:
​
-
Att sätta tydliga och smarta mål.
-
Att tydliggöra målen för alla medarbetare.
-
Att få personligt engagemang från alla medarbetare mot samma mål.
-
Att alla vet hur de personligen ska bidra till att målen uppnås.
-
Att skapa en vilja hos alla medarbetare att nå målen.
-
Att förbättra inställning, driv och självförtroende hos medarbetare och chefer.​
Vill du lära dig mer om Goal Mapping? Den 2/12 har vi en föreläsning på ämnet!
Visste du att 70 % av alla organisationer misslyckas med sina förändringsarbeten? Och att endast 10 % av dem som går en ledarskapsutbildning lyckas med sin förändring?
Resultatbolaget hjälper er att lyckas! Vi är en strategisk partner som hjälper er hela vägen från behovsanalys till förankrad förändring. Vi mäter, följer upp och leder våra kunder hela vägen.
Självklart skräddarsyr vi våra utbildningar, program och workshops efter era behov!
Vill du veta mer om hur vi jobbar för att nå hållbara resultat?
